In opdracht van Rijkswaterstaat is op het terrein van de brandweerkazerne aan de Butaanweg, langs het Knooppunt Benelux aan de ring Rotterdam, een veiligstelplaats (VSP) aangelegd. Een veiligstelplaats is een locatie waar een incident met een vrachtwagen en/of container veilig afgehandeld kan worden.
Een incident waarbij een vrachtwagen betrokken is leidt veelal tot veel vertraging. Wanneer hierbij een (tank)container betrokken is, al dan niet geladen met (gevaarlijke) stoffen, dan kan de vertraging al snel een aantal uren duren. Als de vrachtwagen met de (tank) container na het veiligstellen met een speciaal voertuig met lekbak (Incident Management Container, IMC) naar de veiligstelplaats vervoerd wordt, dan kan het incident daar verder veilig afgehandeld worden. Dit beperkt de eventuele milieuschade langs de snelweg en verbetert de doorstroming van het verkeer.
De door IOB ontwerpen en uitgewerkte veiligstelplaats is een vloeistofdichte stalen plaat van 24x10m op afschot naar een lijngoot. Hemelwater wat op deze staalplaat valt loost via een chemicaliƫn opvangput en een olie- en benzine afscheider op de nabij gelegen waterberging. Zodra de VSP gebruikt gaat worden wordt via een drukknop op de schakelkast een afsluiter gesloten waardoor water van de VSP in de chemicaliƫn opvangput terecht komt. Na gebruik van de VSP kan na inspectie vervuild water uit deze put gezogen worden. De veiligstelplaats is voorzien van lichtmasten die per stuk via de schakelkast in te schakelen zijn. De VSP is uitgevoerd in staal omdat staal goed op vloeistof dichtheid te controleren is, staal eenvoudig gerepareerd kan worden en de stalen platen als de VSP niet meer nodig zou zijn eenvoudig te verwijderen zijn en dan nog een restwaarde hebben. De staalplaten liggen op een fundatie van puingranulaat en 2 lagen asfalt. Rondom de VSP sluit de 3e laag van de asfaltconstructie op het staal aan.