Datakoppeling maakt virtueel bouwen mogelijk

Bij Errol Ooft ging er een lampje branden toen hij jaren geleden zijn kinderen op de computer RollerCoaster Tycoon zag spelen. “Je koopt bij verschillende leveranciers standaardonderdelen en stelt zo zelf je eigen pretpark samen. Ik dacht: ‘zo zou het ook in de bouw moeten werken’. Iedereen zou toch eigenlijk eenvoudig zijn eigen pand moeten kunnen ontwerpen en bouwen.”

Ooft is directeur van het in Dordrecht en Hellevoetsluis gevestigde ingenieursbureau IOB. Hij werkt momenteel aan een online platform (Quantibus), waar een ieder bouw gerelateerde bedrijven kan treffen en beoordelen. “Quantibus moet de Tripadvisor voor de bouw worden”, zegt Ooft. Je zou het volgens hem ook kunnen zien als de Werkspot voor grotere projecten. “Een woningcorporatie die een huizenblok wil laten bouwen kan op ons platform op zoek naar bijvoorbeeld een ontwikkelaar, architect en bouwbedrijven.”

Vervolgens zouden de betrokken partijen via BIM (Bouwwerk Informatie Model) hun ontwerp kunnen uitwerken. Rollercoaster Tycoon was een – zij het zeer versimpelde – voorloper van BIM, vindt Ooft. “Net als bij het computerspel ben je bij BIM aan het modelleren.” Het principe daarvan is dat alle informatie van de ontwerp-, bouw-, beheer- en onderhoudsfase van een bouwwerk opgenomen is in één digitaal 3D model. 

 Klik hier voor het hele interview in de Cobouw BIM & ICT Special